Blog

”Karkuun!” eli kuinka kohdata kauhu roolipeleissä

Oman porukan tämän(kin) vuoden peleissä on pohjateemana ollut kauhu. ”Kauhu” itsessään on käsitteeni laaja ja subjektiivinen, eikä sen käsittely ole helpoimmasta päästä. Pelaajien kokemukset sekä olettamukset tarinasta/seikkailusta eivät välttämättä kuitenkaan kohtaa yhtä helposti, kuin vaikkapa fantasiaroolipeleissä. Mutta se tuo myös pöytään ongelman, jonka melko varmasti useimmat pelinjohtajat ovat kohdanneet. Pelaajahahmot lähtevät karkuun ja mysteeri, jota … Jatka artikkeliin ”Karkuun!” eli kuinka kohdata kauhu roolipeleissä

[Abyss] Tehtävä: Neptune Discovery Lab

Clint Marshall (roughneck) – JaniKane Europa (colonial marine) – PeetuDrake Sullivan (scientist) – Mikko Sen piti olla ihan tavallinen keikka. Täydennysvarusteiden vienti Nova Esperasta vedennalaiseen Neptune Discovery Lab-tutkimuskeskukseen. Mutta eihän se nyt sitten ihan niin mennytkään. Sukellusveneellä 100m merenpinnan alapuolella olevalle tutkimusasemalle oli Nova Esperasta matkaa vain joitakin kilometrejä. Neptune Discovery Lab oli ensimmäinen merenalainen … Jatka artikkeliin [Abyss] Tehtävä: Neptune Discovery Lab

Testauksessa: Unmatched

Hommasin vuosi sitten jouluksi kotiin Unmatched: Robin Hood vs Bigfoot lautapelin, koska ite fanitan Hoodia ja esikoinen isojalkaa. Nyt puolitoista vuotta myöhemmin hetken mielijohteesta otin pelin testaukseen Santun kanssa ja kyllähän siinä niin kävi, että lisäri tuli ostettua ja työkaverikin tilas pelin itelleen. Unmatched on epäsymmetrinen taistelupeli korteilla ja miniatyyreillä. Epäsymmetrisyyttä luovat hahmojen taidot ja … Jatka artikkeliin Testauksessa: Unmatched

Erheet pelissä eivät pilaa peliä

Muun perheen suunnattua pidemmälle lomamatkalle, sain pari päivää aikaa itselleni – eli siis pelaamiselle. Pääsin pitkästä aikaa pelaamaan paitsi uusia pelejä (Unmatched pelikokemukset myöhemmin) myös palaamaan MESBGin pariin ja (vihdoinkin!) myös Arkham Horror LCG:n pariin. Kaikista näistä olisi paljonkin sanottavaa, mutta tällä kertaa nostan tapetille pelaajien perisynnin eli täydellisen pelitietämyksen tavoittelun. Ja totean, että on … Jatka artikkeliin Erheet pelissä eivät pilaa peliä

LOST ja sen vaikutus pelinjohtamiseeni

Nuorimmainen lapseni nukkuu vielä päiväunet – se on iskän omaa aikaa. Tämä aika menee yleensä siihen, että maalailen figuja. Figuja maalatessa puran katselujonoa, johon kerään videoita YouTubesta. Lisäsin sinne hiljattain 5h 29min 50sek kestävän videon Lostista, enkä oikeastaan uskonut katsovani sitä. Nyt ohjelma lähestyy loppuaan (olen katsonut sitä toki pätkissä) ja täytyykin näköjään ihan blogatakin … Jatka artikkeliin LOST ja sen vaikutus pelinjohtamiseeni

[Abyss] Viimeinen taival

Yumiko Matsumoto (ylempi toimihenkilö, Japani) – AkseliAkash Bahl (Red Guard, pioneeri, Intia) – PetriOlavo Arantes (lääkäri, synteetti) – Ville L.Johns (Red Guard, komentaja, USA) – Jani Pohjaa: Avalon-kampanjasta bloggasin aiemmin hieman yleisemmin. Avalon-kampanjan viimeinen peli saatiin kuin saatiinkin onnistumaan livesessiona. Beta-tehtävän jälkeen tarina jatkui taas Discordin PBP:n puolella, jossa luotiin viimeisiä katsauksia tulevaan. Ihmiskunta oli … Jatka artikkeliin [Abyss] Viimeinen taival

Testauksessa: Deep Madness

Koska hyperfokusointi taitaa nykyään olla itselleni arkipäivää, tulin hommanneeksi muutaman vuoden takaisin Kickstarterissa julkaistun Deep Madnessin. Olen jo aiemminkin vilkuillut sen figuja mielenkiinnosta, mutta nyt ropekampanjamme suunnatessa meriplaneetalle, päätin hommata sen jo fiiliksen vuoksi. Ja siitähän se aina alkaa. Sen enempää sääntöihin tutustumatta, kaivoin paketin saatuani muutaman kuvan maalatuista hirviöistä ja pikamaalasin ensimmäiset hirviöt. Oli … Jatka artikkeliin Testauksessa: Deep Madness

[Abyss] Sessioraportti: Beta-tehtävä

Pelaajat:Tarja Niskanen (anestesiahoitaja, Suomi) – AkseliAkash Bahl (Red Guard, pioneeri, Intia) – PetriJimmy Reynolds (hoitaja, USA) – Sami Pohjaa: Avalon-kampanjasta bloggasin aiemmin hieman yleisemmin. Edellinen sessio: Alfa-tehtävä. Koronasairastumiseni vuoksi toinen sessio Abyss-peleistä jouduttiin perumaan ja lopulta pelattiin eilen etenä. Tästä johtuen mukana ei ollut ensimmäistäkään pelaajaa edelliseltä sessiolta, mutta koska tarinallisesti kaikki puhaltavat kuitenkin yhteen … Jatka artikkeliin [Abyss] Sessioraportti: Beta-tehtävä

Test… Pelauksessa: Phoenix Point (PS4)

disclaimer: sisältää poikkeuksellisen paljon pelilingoa Vuosi sitten hommasin Phoenix Pointin PC:lle. Pelailin sitä satunnaisesti, koska peli PC:n on esikoisemme huoneessa. Peli maistui hyvältä, mutta tuntui ihan liian massiiviselta ja pelaaminen jäi. Nyt kun ropekamppiksemme on siirtynyt scifin pariin ja huomasin pelin tulleen myös pleikkarille, päätin antaa toisen mahdollisuuden. Kyseessä on Behemoth Edition eli mukana ovat … Jatka artikkeliin Test… Pelauksessa: Phoenix Point (PS4)

Testauksessa: Alien RPG, osa 2

Kuten edellisessä Sessioraportissa mainitsin, pelasimme Isiemme synnit-kampanjaa poikkeuksellisesti Alien RPG:llä. Koska ensikosketuksemme kyseiseen systeemiin oli selvästi virheellinen, halusimme uuden kokemuksen (lähes) samalla peliporukalla. Ja Nyt voidaan kyllä sanoa, että pelisysteemi toimii tämän tyyppiseen peliin äärimmäisen hyvin.

Lataa…

Something went wrong. Please refresh the page and/or try again.


Follow My Blog

Get new content delivered directly to your inbox.