Havaintoja figupelin striimauksesta

Pelien striimauksesta on ollut useampaan otteeseen eri tilanteissa puhetta, mutta koskaan ei ole asiaan tartuttu. Näin uuden blogin aloittamisen kunniaksi ajattelin kokeilla ja opetella siis jotain ihan uutta. Sain helposti Tampereen Warcry-ryhmässä sovittua pelit viime lauantaille, joten sovimme myös striimaavamme matsit.

Onneksi striimaaminen on jo sen verran yleistä, että tiesin heti muutamankin kaverin, jolta kysellä nopeasti vinkkejä. Buumb0 oli heti leikissä mukana.

Mä oon tässä suunnitellut tekeväni suomeksi alotteleville striimaajille opasvideosarjan

buumb0

Koska oma aikatauluni on tässä kuussa melko hektinen, en lähtenyt ottamaan haltuun uusia alustoja (kuten Twitch) saati striimaamiseen paremmin soveltuvia ohjelmia (kuten OBS). Niiden aika saattaa koittaa myöhemmin, mutta nyt päätin, että mennään yksinkertaisimman kautta eli YouTubella.

Pääkallopaikaksi peleille valikoitui Tampereen Puolenkuun Pelit (Facebook linkki). Koska luotin omiin taitoihini 100% varmuudella, menin hyvissä ajoin paikalle saadakseni edes jonkinlaisen käsityksen siitä, onnistuuko striimaus ollenkaan.

Tämä nyt pitäisi olla itsestään selvää. Mutta sanottaan se nyt kuitenkin; suunnittele paremmin. Aina on asioita, jotka voi ottaa ennakkoon huomioon, mutta jotka kuitenkin unohtuvat.

Ensimmäinen huomio – jalusta

Itse en esimerkiksi ollut käyttänyt ulkoista kameraani tähän tarkoitukseen koskaan. Joten ei paljon auttanut, vaikka mukanani oli jalusta kameralle, kun sitä ei saanut kiinnitettyä helposti.

Ei auttanut muuta kuin soveltaa jakkarasta jalusta, jolla kameran sai tarpeeksi korkealle, jotta koko pelialue näkyi kamerassa. Viritelmä oli luonnollisesti melko kiikkerä, mutta ajoi asiansa.

Toinen huomio – varmista internetyhteys

Kellarien kiviseinät saattavat hyvinkin rajoittaa yhteytesi toimivuutta. Onneksi sain rekrytoitua kaverin seuraamaan striimiä, joten sain ensikäden tietoa tapahtumista ja saatoin huomattuani tehdä jotakin asioille.

Tässä tapauksessa huomasin vaihtaa läppärin yhteyden kännykkääni vasta striimin alettua. Vaihdos kuitenkin (ilmeisesti) paransi yhteyttä ja lähetyksen laatua.

Kolmas huomio – lisävirta

Vaikka läppäristäni ei ollut auki mitään muuta kuin selain ja sen kautta YouTube, akku hupeni uhkaavasti kaiken aikaa. Normaalikäytössä kaksi tuntia yhtäjaksoista käyttöä ei ole temppu eikä mikään, mutta nyt oli jännitettävä, kestääkö akku loppuun saakka.

Neljäs huomio – aikataulutus

Jos ja kun teemme vastaisuudessa lisää striimejä, ennakoimme (toivottavasti) tilanteet paremmin ja pyrimme infoamaan asiasta hyvissä ajoin. Säännölliset striimausajat olisivat luonnollisesti kaikkein helpoin vaihtoehto, varsinkin jos jo tehdyt striimaukset julkaistaisiin aina samaan aikaan.

Viides huomio – oppiminen

Jokainen tilanne on luonnollisesti erilainen. Kaikkea ei aina voi ennakoida, mutta kaikesta voi aina ottaa opikseen. Itse ainakin koin tämän ensimmäisen kokeilun juuri oppimistilanteena. En täydellisenä suorituksena, vaan kokeena, jonka perusteella osaan seuraavalla kerralla hallita tilanteen paremmin.

Summa summarum

Striimaus toimi suhteellisen hyvin, joten tulevaisuudessa tulemme varmasti tekemään niitä enemmänkin. Erityisesti kaluston suhteen täytyy varmasti reenata ensi kertaa ajatellen.

Ensimmäinen striimauskokemus. Ei timanttia, mutta tästä on hyvä lähteä opettelemaan lisää.

Yksi kommentti artikkeliin ”Havaintoja figupelin striimauksesta

  1. Paluuviite: Harrastusvuosi 2020 | Diceblasters

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s